Topic outline

  • Fostering SAB implementation & getting equipped - تعزيز الدور التنفيذي للمجلس الاستشاري والاستعداد والتخطيط له

  • Read and research - القراءة والبحث

  • Strengthening the role of the SAB and preparing and planning for it - تعزيز الدور التنفيذي للمجلس الاستشاري والاستعداد والتخطيط له

  • The SAB's Role to Uniform Competency Development Among Vocational Students Across Lebanon - دور المجلس الاستشاري في تحقيق كفايات متجانسة لدى كل طلاب المهني في لبنان

    • Forum icon

      في كثير من الاختصاصات في التعليم المهني , قد يتاح للطلاب مستوى تدريب خارج المعهد افضل من باقي المناطق , 

      نأخذ مثلاً طلاب ميكانيك السيارات يتدربون في المدينة حيث شركات الكبرى للسيارات لديها مراكز متطورة  للصيانة وحديثة , بينما زملاؤهم في المناطق البعيدة عن المدن يكون التدريب ضعيفاً وبالتالي كفايات الطلاب تكون مختلفة ولنفس الشهادة , 

      مع العلم بان المناطق البعيدة فيها سيارات حديثة وتحتاج للصانة . 

      هنا نطرح السؤال ما هي مهمة المجلس الاستشاري للمعهد ازاء هذه القضية ؟ 

      برايك ماذا تقترح لتقليل الفوارق بالكفايات بين طلاب نفس الشهادة الموزعين بين المدن والمناطق البعيدة عنها  ؟ 

  • Live interactive webinar - ندوة تفاعلية مباشرة عبر الانترنت

  • Individual assignment - تكليف فردي

  • Group assignment - تكليف أو مهمة كمجموعة

    • Assignment icon
      Opened: Thursday, 20 June 2024, 6:00 PM
      Due: Wednesday, 31 July 2024, 12:00 AM

      This group assignment focus on developing capacities of the SAB members to craft an action plan for fostering the successful implementation of the SAB recommendations  within the Technical and Vocational Education and Training sector .

      Objectives:

      Identify key stakeholders involved in TVET sector.

      Develop an action plan with concrete steps to motivate stakeholders to upgrade the TVET system. 

      The group is asked to:

      1. Analyze the situation: 

      Brainstorm and list all the relevant stakeholders involved in TVET and SAB implementation in Lebanon. This may include government bodies, educational institutions, accreditation bodies, industry representatives, and student organizations….

      You can rely on your previous work in module 1 and 2.

      2. For each stakeholder group, identify their:

      *Roles and responsibilities

      *Interests SAB TVET

      * Resources they can bring

      3. Analyze the current situation of the team Technical School:

      *Develop an action plan to involve those stakeholders in the School Advisory Board activities in an efficient way.


    • Assignment icon
      Opened: Thursday, 20 June 2024, 12:00 AM
      Due: Thursday, 18 July 2024, 12:00 AM

      تركز هذه المهمة الجماعية على تنمية قدرات أعضاء المجلس الاستشاري لصياغة خطة عمل لتعزيز التنفيذ الناجح للتوصيات.   

      الأهداف

      تحديد أصحاب المصلحة الرئيسيين المشاركين في قطاع التعليم والتدريب التقني والمهني

      وضع خطة عمل بخطوات ملموسة لتحفيز أصحاب المصلحة على تطوير نظام التعليم والتدريب التقني والمهني.

      المطلوب من المجموعة

      تحليل الوضع

      عصف الأفكار وإدراج جميع أصحاب المصلحة المعنيين بتنفيذ التعليم والتدريب التقني والمهني.  ويمكن أن يشمل ذلك الهيئات الحكومية والمؤسسات التعليمية وهيئات الاعتماد وممثلي الصناعة والمنظمات الطلابية

      بالنسبة لكل مجموعة من أصحاب المصلحة، حدد

      الأدوار والمسؤوليات

      الموارد التي يمكنهم تقديمها

      تحليل الوضع الحالي لمدرسة فنية من اختياركم

      وضع خطة عمل لإشراك أصحاب المصلحة في أنشطة مجلس إدارة المدرسة بطريقة فعالة 


  • Chat forum - منتدى الدردشة

    • Forum icon
      Due: Thursday, 20 June 2024, 6:42 PM

      Join the discussion to propose tools or ways to make the SAB mission more effective.

      You are a member of the Scientific Advisory Board for Technical and Vocational Education and Training in South Lebanon. Your region is declared a war zone. The technical institutions are closed.


      The SAB needs to advise the authority on how to address the situation under the war circumstances effectively so students could continue their curriculum for the year 2024.


      This requires critical thinking and problem-solving skills to navigate complex challenges specific to the actual context of Lebanon.


      In order to make SAB role more effective, reflect on the relevant discussion topics below:


            . TVET school management analyzes the problem……

            .  SAB members evaluate potential solutions……………

             . SAB members develop a comprehensive plan……….

            .  Directorate General of VTE considers multiple perspectives……….

            .  All stakeholders, employers, students adapt to change……..

    • Forum icon
      في كثير من الاختصاصات في التعليم المهني , قد يتاح للطلاب مستوى تدريب خارج المعهد افضل من باقي المناطق  

      نأخذ مثلاً طلاب ميكانيك السيارات يتدربون في المدينة حيث شركات الكبرى للسيارات لديها مراكز متطورة  للصيانة وحديثة , بينما زملاؤهم في المناطق البعيدة عن المدن يكون التدريب ضعيفاً    وبالتالي كفايات الطلاب تكون مختلفة ولنفس الشهادة , 

      مع العلم بان المناطق البعيدة فيها سيارات حديثة وتحتاج للصانة . 

      هنا نطرح السؤال: ما هي مهمة المجلس الاستشاري للمعهد ازاء هذه القضية ؟ 

      برايك ماذا تقترح لتقليل الفوارق بالكفايات بين طلاب نفس الشهادة الموزعين بين المدن والمناطق البعيدة عنها  ؟ 
    • Forum icon


      تفعيل الشراكة بين القطاعين العام والخاص

        كونك عضو  مجلس استشاري في معهد مهني، طُلب منك إبرام عقد شراكة ، ما هي برأيك أهم النقاط التي يجب أن يتضمنها هذا العقد؟ ضمّن هذا العقد خمسة بنود تراها جيدة لاستدامة تلك الشراكة وتعزيزها بما يضمن النجاح والفائدة لكلا القطاعين. 

      مع إبلاغنا إلى أي قطاع تنتمي (خاص او عام)؟